Nedjelja, 14.06.2009.

Hrvatska voda pije se u Saudijskoj Arabiji i SAD-u


IZVOR CETINE
FOTO: Filip Ratković


Hrvatska je po zalihama obnovljivih izvora pitke vode, prema izvješću Unesca, peta u Europi i 42. u svijetu

Izvoz pitke vode od 2003. do 2009. godine iz Hrvatske se učetverostručio, a pozitivna trgovinska bilanca, kada je riječ o izvozu, odnosno uvozu vode, iznosi sedam milijuna dolara. Osim izvoza, raste i sve unosnija proizvodnja vode. Prošle godine proizvedeno je milijun hektolitara izvorske vode, čime je proizvodnja iz prethodne godine premašena za 22 posto. Isti trend nastavio se i ove godine, kada je u odnosu na prvih šest mjeseci lani zabilježen rast proizvodnje od 40 posto.
Pitka voda je, nedvojbeno, strateški izvozni proizvod Hrvatske. Po zalihama pitke vode Hrvatska je, prema izvješću Unesca, na petome mjestu u Europi, odnosno 42. u svijetu.
Voda je najbrže rastući izvozni sektor u hrvatskoj izvoznoj ofenzivi, koja je, uz vodu, kao komparativnu prednost naše zemlje u izvozu, prepoznala malu brodogradnju, preradu drva i proizvodnju namještaja te marikulturu.
Primjerice, namještaja se godišnje u Hrvatsku uveze za 500 milijuna dolara, a vode prošle godine 17.609 tona u vrijednosti od 6,6 milijuna dolara. Uvoz vode 2007. godine iznosio je 15.000 tona u vrijednosti od 6,3 milijuna dolara, a 2004. godine 25.671 tona u vrijednosti od 1,7 milijuna dolara.
Izvoz vode 2008. godine iznosio je 430.000 tona u vrijednosti od 14,1 milijun dolara, 2007. godine izvoz je iznosio 9,3 milijuna dolara, a 2006. godine 6,5 milijuna dolara. U prvom redu riječ je o izvozu izvorske vode koja ima udjela od 75 posto, odnosno 300.000 litara vode u vrijednosti od 10,5 milijuna dolara.
Prije sedam godina, odnosno 2002. godine, počinje značajniji izvoz pitke vode iz Hrvatske. Te je godine izvezeno vode za 2,9 milijuna dolara.
Najvažnije izvozno tržište domaće vode je BiH s gotovo 50 posto ukupnog izvoza izvorskih i mineralnih voda, a slijedi SAD s 20 posto, Mađarska s 10 posto te Slovenija i Srbija s osam posto.
Na zahtjevnom američkom tržištu je od prije nekoliko godina prisutna »Jana« čija se reklama kampanja može vidjeti u najvećim sportskim dvoranama SAD-a. Uz to, »Jana« se izvozi u gotovo 20 zemalja.
što se tiče drugih tržišta, prošle se godine u Saudijsku Arabiju izvezlo za više od 80.000 dolara, odnosno 1,2 posto ukupnog izvoza. U Ujedinjene Arapske Emirate izvezeno je vode u vrijednosti od 45.000 dolara, što je 0,7 posto ukupnog izvoza.
Za očekivati je da će na dalekim i bogatim tržištima potrebe za pitkom vodom iz godine u godinu biti sve veće, što bi mogla biti velika prilika za domaće proizvođače vode.

Rekordna Jamnica
Iz godine u godinu raste broj proizvedene izvorske vode u odnosu na mineralnu. Primjerice, još 2007. godine je proizvedeno oko 2,3 milijuna litara mineralne vode, dok je proizvodnja prirodnih izvorskih voda bila blizu 850.000 litara, što je četiri posto više nego 2006. godine. Jamnica je po proizvodnji mineralnih i izvorskih voda prva u Hrvatskoj, a drži gotovo više od 90 posto izvoza vode. U Hrvatskoj ima oko 30 koncesionara za eksploataciju pitke izvorske vode i veći broj punionica.

Perspektiva - 250 milijuna litara na godinu
Klaster hrvatskih izvoznika vode Aqua Adria okuplja punionice vode Sveti Rok, Cetinu i Bumes iz Splita. Ta tri proizvođača godišnje flaširaju 42 milijuna litara s perspektivom da to naraste na 250 milijuna litara. Osiguran je i novac za poduzetnike koji ulažu u brendiranje novih proizvoda vode, marketinško istraživanje tržišta, edukaciju kadrova i uopće proboj na nova tržišta za domaću vodu. Jasno je da su vodeni resursi Hrvatske gospodarska vrijednost koja znatno premašuje lokalnu, ali i regionalnu važnost.
IZVOR: VJESNIK