Potražnja za jeftinijim proizvodima porasla 35 posto

Bez reklame, skromnijeg pakiranja i u izravnoj pogodbi s proizvođačima, trgovački lanci nude proizvode vlastitih robnih marki po cijeni i 60 posto nižoj od ostalih proizvođača

Iako nešto skromnije ambalaže, robne marke trgovačkih lanaca sve više privlače kupce svojom cijenom, koja je od 15 do čak 60 posto niža od istovjetnih proizvoda ostalih proizvođača. Pad trgovine na malo od 15 posto zbog općeg pesimizma, koji se uslijed gospodarske krize uvukao među kupce, nagnao je mnoge da se dohvate upravo takvih proizvoda za koje iz trgovačkih lanaca tvrde da imaju visoku kvalitetu koju jamče mahom domaći proizvođači.
Da kupci sve odmjerenije zavlače ruku u džep i češće kupuju jeftinije robne marke trgovačkih lanaca, potvrđuju iz Bille, u kojoj kažu da je porasla prodaja njihova vlastitog brenda kojim se pretežito označuju prehrambeni proizvodi koji čine 70 posto te ponude, dok ostalo otpada na sredstva za čišćenje te higijenske potrepštine. A njihovom robnom markom Clever označeno je oko 300 proizvoda koji su i 50 posto jeftiniji od istovjetnih proizvoda drugih robnih marki.
»Osnovna je filozofija visoka kvaliteta proizvoda i najniža moguća cijena«, poručuju iz Bille, a takvi su proizvodi jeftiniji jer nema marketinškog ulaganja u reklamiranje, a proizvod pojeftinjuje i izravni odabir proizvođača i dobavljača, koje prije svega traže na domaćem tržištu, a iznimno i vani. Izostanak reklame je možda jedno od objašnjenja zašto je, primjerice, svježe pakirano meso domaćeg proizvođača pod njegovim vlastitim prepoznatljivim brendom skuplje od istog takvog pakiranja njegova svježeg mesa, ali u ambalaži robne marke neke trgovine za koju ne postoji reklama.
U Mercatoru, pak, nude 1600 takvih proizvoda koji su od konkurencije jeftiniji od 20 do 60 posto, a u Getrou (nedavno ga je kupio upravo Mercator) čak 3800 proizvoda koji se također ne reklamiraju. Ali da ih potrošači i te kako zamjećuju potvrđuje činjenica da je u godinu potražnja porasla čak 35 posto.
Slično potvrđuju i u Konzumu, koji nudi dvije marke - maloprodajni K plus i veleprodajni Rial - te napominju da potrošači takve proizvode biraju nastojeći u krizi uštedjeti svaku kunu.
»U razvoju vlastite robne marke, Konzum najčešće surađuje s domaćim partnerima, odnosno hrvatskim proizvođačima«, rekao je Nikola Jurčić, direktor Sektora marketinga u Konzumu, koji je nastavio da je to upravo najbolje jamstvo kvalitete proizvoda koji odgovaraju potrebama domaćih kupaca. Istina, i oni pojedine proizvođače nalaze vani.
»Nižu, pak, cijenu K plus proizvoda omogućuju smanjeni troškovi proizvodnje, logistike, pakiranja, te promocije i marketinga«, kazao je Jurčić.
Unatoč činjenici da je porastu prodaje jeftinijih robnih marki trgovačkih lanaca izravno pridonijela kriza, zbog koje kupci odmjerenije skidaju proizvode s polica i traže one jeftinije, dobra je stvar što zarada od njihove prodaje dobrim dijelom ide u džep domaćim proizvođačima, koji najčešće pune pakiranja takvih marki i sve spremnije surađuju s trgovačkim lancima koji su i donijeli taj običaj da kupcima nude vlastite proizvode.

Katarina Dimitrijević Hrnjkaš
IZVOR: VJESNIK

07.03.10